Oddział Warszawski PTF i Instytut Filologii Klasycznej UW zapraszają na kolejne spotkanie w ramach Laboratorium Filologii Klasycznej, podczas którego dr Michał Piekarski (Instytut Historii Nauki PAN) wygłosi wykład pt. Cóż pocznę bez Eurydyki? Wątki antyczne w operze od XVII do XIX wieku. Spotkanie odbędzie się zdalnie (Google Meet) dnia 12 maja 2023 r. o godz. 17.15.
Zapowiedź wykładu:
Orfeusz był bohaterem wielu dzieł scenicznych. Jego kariera w epoce nowożytnej rozpoczyna się od dzieła L’Euridice Jacopo Periego, zaprezentowanego w 1600 r. we Florencji. Jednym z kolejnych kompozytorów był Claudio Monteverdi, który dla dworu w Mantui stworzył dramma per musica pod tytułem L’Orfeo, którą zaprezentowano w Mantui w 1607 r. W XVIII w. do najbardziej znanych oper, podejmujących ten temat, należał Orfeusz i Eurydyka Christopha Wilibalda Glucka, której prapremiera odbyła się w Wiedniu w 1762 r. Z tradycją umuzycznienia mitu Orfeusza w XIX w. zmierzył się Jacques Offenbach, którego operetka Orfeusz w piekle po raz pierwszy została zaprezentowana w Paryżu w 1858 r. Od samego początku z treścią antyczną mitu Orfeusza specjalnie nie liczyli się już pierwsi twórcy wspomnianych dzieł, jednak dopiero Offenbach stworzył pastisz całkowicie wywracający dotychczasową koncepcję.