Nakładem Wydawnictwa UŚ ukazała się książka Jacka Surzyna pt. Rozważania nad statusem teologii. Analiza „Prologu z Reportatio Parisiensis” Jana Dunsa Szkota (Katowice 2011, ss. 280).
Spis treści:
- Wstęp
- Datowanie paryskich komentarzy Szkota
- Znaczenie Reportatio dla rekonstrukcji myśli Szkota
- Prolog z Reportatio Parisiensis
- Struktura pracy
- Rozdział pierwszy: Nauka i jej przedmiot. Teologia jako nauka
- Możliwości wiedzy o Bogu ujętym w pełni istoty
- Pojęcie nauki jako takiej
- Przedmiot nauki
- Porządek pierwszeństwa właściwego przedmiotu nauki
- Ontyczny status pierwszego przedmiotu nauki
- Krytyka species intelligibilis
- Szkotowa krytyka stanowiska Gotfryda z Fontaines
- Szkotowa krytyka stanowiska odrzucającego species intelligibilis
- Rozdział drugi: Poznanie Boga
- Możliwości poznania Boga przez ludzki intelekt
- Jak Bóg poznaje samego siebie?
- Możliwości poznawcze Boga. Analiza stanowiska Gotfryda z Fontaines
- Wnioski wynikające według Szkota ze stanowiska Gotfryda
- Stanowisko Szkota. Krytyka koncepcji Gotfryda
- Ustanowienie Osób Boskich według Szkota
- Charakter relacji intelekt — istota w Bogu
- Wnioski Szkota o możliwości poznania Boga
- Rozdział trzeci: Nauka o Bogu. Teologia w sobie i teologia dla nas
- Bóg jako najwyższe Dobro
- Krytyka Szkota: teologia we właściwym znaczeniu
- Bóg jako Bóg — pierwszy przedmiot teologii
- Porządek pojęć w Bogu
- Porządki: ustanowienia Syna Bożego i tchnienia Ducha Świętego
- Związki między doskonałościami porządków osobowych
- Pogląd Szkota w kwestii sposobów poznania Boga
- Rozdział czwarty: Teologia jako wiedza dostępna człowiekowi pro statu isto
- Zdolność poznania Boga jako Boga przez intelekt człowieka pro statu isto
- Stanowisko Tomasza z Akwinu
- Pogląd Henryka z Gandawy
- Argumenty Gotfryda z Fontaines przeciwko stanowisku Henryka
- Stanowisko Szkota. Krytyka poglądu Gotfryda z Fontaines
- Zarzuty Szkota wobec poglądu Henryka z Gandawy
- Teologia dla nas (theologia pro nobis) według Szkota
- Wnioski Szkota warunkujące istnienie wiedzy o Bogu dostępnej człowiekowi pro statu isto
- Rozdział piąty: Poznanie naturalne i poznanie ponadnaturalne w odniesieniu do Boga
- Bóg jako przedmiot metafizyki
- Metafizyka i jej pierwszy przedmiot
- Szkotowe ujęcie metafizyki w kontekście wiedzy o Bogu
- Rozdział szósty: Jedność i autonomia teologii
- Autonomia teologii: relacja teologii do metafizyki
- Jedność teologii
- Dwa typy teologii
- Zakończenie
- Bilbliografia
- Indeks osobowy
Więcej informacji: strona wydawnictwa